فناوری

هک چیست و هکرها چگونه هک میکنند؟

علم و دانش: سلام عرض میکنم خدمت همه شما کاربران عزیز! با  مطلب این آموزشی در رابطه با هک و امنیت در خدمت شما عزیزان هستم ! همونطور که همه مون میدونیم این بحث یکی از جذاب ترین شاخه های حوزه کامپیوتره که علاقه مندان اون از بزرگ گرفته تا کوچیک. همه دوست دارن راجبش بدونن و اطلاعاتی رو کسب کنن ! و به نظر ما دونستن مباحث هک و امنیت بصورت پایه ای برای هر شخصی در دنیای واقعی امری لازم و ضروری هست! در این مطلب جدا از بحث مقدمه اش ما میخوایم به مقوله اینکه هک چیست و هکر کیست بپردازیم! و خب قرار نیست در این مقاله صرفا بگم که هکر کیه و این داستانا! بلکه سعی میکنم به شما خواننده عزیز یک ذهنیتی رو راجب این دو مقوله ارائه بدم ! که جدا از جذاب بودن مقاله. محتوای گفته شده هم همیشه در ذهنتون حک بشه.

هک چیست

هک چیست؟

اینکه هک چیه. میتونه معنای زیادی داشته باشه ! ببینید! بخوام خیلی خیلی این بحث رو برای شما عزیزان ساده سازی کنم باید بگم که الان بقال سرکوچه ما بره و بجای کلاه مث دزدا رو سرش جوراب بپوشه و با یه تفنگ بادی یا خلاصه اصلا یه اسباب بازی بره تو بانک و بگه ! همه دستا بالا ! همه بخوابید و الا شلیک میکنم (لطفا این صحنه رو تصور کنید) و بیاد و اقدام به دزدیدن پول ها بکنه ! یعنی بقال سرکوچه ما که نامش غلام است ! بانک رو هک کرده! از جنبه طنز و شوخیش که بخوایم بگذریم باید به این مورد به خوبی اشاره کنم که

درنظر داشته باشید

یک ورود غیرمجاز! بدون داشتن سطح و مجوز دسترسی به یک محیط وارد شده و اقدام به اجرای یک کار مخرب کرده ! خب. این تا اینجای کار.

حالا یه مثال دیگه ! فکرشو بکنید من به عنوان یک هکر میرم و وب سایت یک بانک رو برای مثال. مورد برسی قرار میدم و متوجه یک ضعف امنیتی میشم و از اون ضعف امنیتی بر اساس پتانسیلی که داره اقدام به سو استفاده کردن میکنم ! حالا این سو استفاده بر اساس ضعف امنیتیش میتونه امکان  دزدیدن اطلاعات  رو به من بده ! یا هزار تا چیز دیگه ! خب این دو موردی که بنده برای شما گفتم به نظرتون چقدر شبیه همن؟؟ تقریبا هرکدوم کارای مشابه هم رو انجام دادن و هردو ورود غیرمجاز داشتن ! حالا بگذریم که هکر بیچاره چقدر باید بشینه و مکانیزم های امنیتی رو دور بزنه ! و مواظب باشه که سوتی نده تا یه وقتی مدیرای سایت نفهمن! (البه خیلی وقتام کارش آسونه و بعضا هیچ مکانیزم امنیتی برای جلوگیری از ورود هکر وجود نداره)

هر دوی این مورد میشه هک ! ولی کلمه هک بیشتر در دنیای کامپیوتر استفاده میشه ! یعنی دسترسی غیرمجاز(درنظر داشته باشید که ما تاجایی که زورمون برسه میخوایم بحث رو ساده و غیرفنی توضیح بدیم ! اهل فن لطفا گارد نگیرن ) حالا یک هکر برای اینکه اون دسترسی غیرمجازه رو بگیره ممکنه انگیزه های مختلفی داشته باشه که بعدا در مقاله جداگانه به این امر بیشتر میپردازیم.

هکر کیست؟

مثل بقیه نمیخوام زیاد درگیرتون بکنم ! و ۴ ساعت بشینم و ریسمان ببافم ! خیلی ساده میگم.اقا همین بقال شیاد ما که میره بانک میزنه ! اون نقش هکر رو داره ! همین شخصی که میره و وب سایتی رو مورد برسی قرار میده و از ضعف های امنیتی بوجود اومده سو استفاده میکنه. نقش هکر رو داره!

هکرها چگونه هک می کنند؟

اگه شما هم از اون دسته آدم هایی هستید که فکر میکنید هکر ها یه دستگاه سیاه خفن دارن و میتونن باهاش همه رو هک کنن .دارید اشتباه فکر میکنید ! اون چیزی که توی فیلما بهتون نشون میدن که طرف مثلا خیلی راحت میاد و فلان کارو میکنه. به اصطلاح یه چیزیه که کارگردان سرهم کرده تا شما بیننده عزیز رو مجذوب فیلم بکنه ! اولا هکرها برای اینکه به جایگاه خاص خودشون برسن تلاش زیادی میکنن ! و باید دانش زیادی رو فرا بگیرن ! دوما ! هکرها برای هک کردن یک سازمان. فقط به نشستن پشت سیستم اکتفا نمیکنن ! اونا از هر راهی برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما استفاده میکنن!

یک سناریوی ساده

فکرشو بکنید ! میخواید وارد اکانت اینستاگرام یک شخصی بشید! و شما شروع میکنید به کرک کردن اکانت اون شخص ! ولی وقتی نمیتونید پسورد اون قربانی تون رو بشکیند ! میرید و یکی از فالوینگ هاشو مورد هدف قرار میدید و بعد از دسترسی از طریق دایرکت و گول زدن قربانی اصلی تون اقدام به بدست آوردن یک سری اطلاعات میکنید ! یا بخاطر اعتمادی که صاحب پیج به اون کسی که فالوینگشه و یا خب میتونه فامیلشم باشه. شما کاری میکنید که از طریق یک فایل مخرب از گوشیش دسترسی بگیرید!

خب این داستان به ما چه چیزی رو میفهمونه؟ خب معلومه ! این رو به ما تفهیم میکنه که یک هکر وقتی نمیتونه از طریق سیستمش اقدام به ورود غیرمجاز به اکانت قربانیش بکنه . میره و از راه های دیگه ای وارد میشه ! اگه این بحث هک اکانت اینستاگرام رو نتونستین درست درک بکنید و با کلمه کرک و بقیه متود هاش آشنا نیستین ! میفهمیم یکی از سلاح های یک هکر هنر  گول زدنشه ! اگه دید نمیتونه پسورد قربانی شو پیدا کنه. میره و پسورد یکی از افراد مورد اطمینان قربانی مارو پیدا میکنه و بعد از این مراحل و گول زدن قربانیش اقدام به دسترسی گرفتن میکنه و خلاصه بعد از اون کلی اتفاقات و داستان ها میوفته. که ان شاءالله بعدا راجب این مقوله هم به خوبی در پست جداگانه ای. باهم دیگه صحبت خواهیم کرد.

خلاصه کلام

ما تو این مقاله تاجایی که تونستیم برای شما عزیزان مفهوم اینکه هک چیه و هکر کیه رو توضیح دادیم و سعی کردیم با شبیه سازی یک سری سناریو ها براتون تفهیم کنیم که یک هکر چطور میتونه وارد اکانت شما بشه !(کلا خواستیم بهتون یک دیدی رو بدیم ) و خب فقط اینا نیست. هکر ها راه های مختلفی رو برای این کار اعمال میکنند و ان شاءالله در آینده درصورت استقبال شما عزیزان ما مقالات بیشتری رو ارائه خواهیم داد.

منبع: toplearn.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

مدیر

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن