گیاهان و حیوانات

چکار کنیم کاکتوس گل بدهد؟

علم و دانش: اگر دوست دارید شاهد گلدهی کاکتوس بالغ مجموعه تان در بهار باشید بایستی نیازهایش را در طول سال برآورده کنید و مطمئن باشید این گیاهان تلاشهایتان را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.

کاکتوس

– بیشتر کاکتوس ها به حداقل ۴ ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارند.
– در طول فصل رشد به طور منظم پس از آنکه عمق حدود ۳ تا ۵ سانتی متر از سطح خاک خشک شد آن ها را آبیاری کنید.
– در زمستان آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید دمای محیط به تدریج به ۱۰+ درجه سانتی گراد برسد. در این دما جریان شیره ی درونی کاکتوس بسیار کند شده و رشد گیاه تقریبا متوقف می گردد. این حالت که اصطلاحا خواب زمستانی کاکتوس نامیده می شود یکی از نیازهای اساسی این گیاهان برای گلدهی در بهار است. در ضمن ثابت شده است که کاکتوس هایی که این دوره را تجربه می کنند نسبت به سایر کاکتوس ها مقاومترند.
– از خاک مناسب و دارای زه کشی خوب برای کاشت این گیاهان استفاده کنید.
– در فصل رشد که معمولا آغاز بهار تا پایان تابستان است از کودهای کم نیتروژن و حاوی فسفر زیاد استفاده کنید. اگر از کودهای گیاهان آپارتمانی استفاده می کنید ضمن توجه به اینکه نیتروژن کمی داشته باشد مقدار نصف میزان توصیه شده در بروشور آن ها را استفاده کنید.
– اجازه دهید ریشه ی گیاه به طور کامل گلدان را فرا گیرد و آن گاه اقدام به تعویض گلدان کنید. البته در فصل مناسب اقدام به این امر بنمایید.
در پایان این نکته را اضافه کنم که گل بسیاری از کاکتوس ها در ساعات پایانی روز و حتی در شب شکوفا می شود. پس فرصت دیدنشان را از دست ندهید.‌

آیا همه ی کاکتوس ها گل می دهند؟

آری. کاکتوس ها از جمله گیاهان گلدار بوده و گلهای بسیار زیبایی تولید می کنند ولی گلدهی آن ها تابع شرایط خاصی می باشد. از جمله ی این شرایط می توان به سن بلوغ ، استراحت زمستانی و آبدهی و … اشاره کرد. بعضی کاکتوس ها حتی تا ۳۰ سالگی گل نمی دهند. بسیاری حتی در صورت رسیدن به سن بلوغ نیازمند نور ، آبیاری و کوددهی لازم هستند. برخی مانند کاکتوس کریسمس تا زمانی که کوتاه شدن طول روز در زمستان را حس نکنند گل نمی دهند.

روش به گل نشاندن کاکتوس ها در آپارتمان

مهم ترین و جالب ترین مورد این مبحث از نظر علاقه مندان به گل و گیاهان به گل نشاندن کاکتوس ها است.
روشی که خودم در منزل به کار برده ام و نتیجه آن نیز مثبت بوده برایتان بازگو می کنم . در دوران استراحت زمستانی ( از پاییز تا اول بهار ) محل آنها را تغییر داده و به محل خنک تری منتقل می کنم ، به طوری که درجه حرارت محیط زیست آنان در روز حدود ۲۰ درجه سانتی گراد و در شب بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد باشد . تحت شرایط فوق پس از پایان استراحت زمستان کاکتوس های بالغ به گل می نشینند . همان طور که قبلاً نیز اشاره شد ، در این مدت هر سه تا چهار هفته یک بار مقدار کمی از آنها را آبیاری می کنم در صورتی که در این مدت درجه حرارت از این میزان بالاتر زود نه تنها گلی نخواهند داد، لکه چون نمی توانند استراحتی واقعی داشته باشند ، به تدریج ضعیف و دوکی خواهند شد
خواهید گفت چطور در آپارتمان به این گونه عمل نمائیم چون ایجاد درجه حرارت مناسب به طور صد درصد دراکثر آپارتمان ها مقدور نمی باشد ولی به طور تقریب امکان پذیر است . جاهای مثل ایوان های سرپوشیده ، پارکینگ ها ی آپارتمان ها و یا پشت پنجره های زیرزمین های خنک و نورگیر برای این کارمناسب است به شرط آنکه درجه حرارت این محل ها به زیر صفر نرسد . همچنین می توانید با ساختن گلخانه کوچکی با چوب و نایلون که درجه حرارت آن تا حدودی قابل تنظیم باشد جای مناسبی برای نگهداری و به گل نشاندن کاکتوس ها از پاییز تا بهار فراهم آورید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

مدیر

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن